درباره
روابط عمومی
روابط
عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاعرسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینهسازی
برای دریافت انتظارات و خواستههای مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است .بهعبارتدیگر
روابط عمومی هنر مردمداری است. روابط عمومی تمامی تلاش خود را معطوف تنظیم روابط
سازمان و مردم میکند، هوشمندانه سعی مینماید اهداف و برنامهی سازمان با اتکا به
اصول اخلاقی و رسالت حرفهای در قالب کار برنامهای در جهت تحقق و حفظ منافع
سازمان و مردم بکار بندد. وظایف روابط عمومی برقراری ارتباط صحیح و منطقی و اصولی
با مخاطبان و همچنین اطلاعرسانی شفاف و روشن و دریافت انتظارات و خواستههای
مخاطبان با بکار گیری روش و فنون مختلف هست.
اصطلاح
روابط عمومی برای نخستین بار در ایالاتمتحده امریکا و در نوشتههای اتحادیه راهآهن
ایالات متحده آمریکا به کار برده شد و دهه اول قرن بیستم، نخستین دفاتر روابط
عمومی در مؤسسات این کشور ایجاد گردید. در سال 1906 اولین شرکت خصوصی که تنها
خدمات روابط عمومی را به مشتریان خود ارائه میکرد به وجود آمد. نخستین شرکت روابط
عمومی توسط " اینی بی" خبرنگار روزنامه نیویورکتایمز در شهر نیویورک تأسیس
گردید. این فرد را پدر روابط عمومی در امریکا مینامند.
بااینکه
ریشههای تاریخی شکلگیری روابط عمومی درگذشتههای دور قرار دارد بااینوجود میتوان
گفت که آغاز واقعی روابط عمومی بهصورتی که امروزه مورد عمل قرار میگیرد از سالهای 1900 به بعد شروعشده است.
تغییر
مفهوم روابط عمومی در طول زمان نشاندهنده سیرتکاملی کارکرد آن در سازمانها و
جوامع مختلف است مفاهیم مختلفی که روابط عمومی در طول زمان یافته است نشاندهنده
کوشش یک حرفه در حالت شکلگیری و رو به توسعه است که در جستجوی تبیین
شناساندن و تثبیت هویت خاص خویش است.
روابط
عمومی در ایران
آنچه
ما اکنون بهعنوان روابط عمومی چه ازنظر حرفه و چه ازنظر اصطلاح بازمیشناسیم برای
نخستین بار در شرکت ملی نفت ایران پدیدار گشته است. در میان مؤسسات و سازمانهای
بخش خصوصی و دولتی در ایران، شرکت ملی نفت ایران برای اولین بار و پیش از همه دفتر
روابط عمومی تأسیس نمود. نخستین همایش روابط عمومی در 30 آذرماه 1343 در آبادان و دومین
همایش در 13 مهر 1344 در کرمانشاه
برگزار شد. پس از تشکیل واحدهای روابط عمومی در ایران، نیاز به آموزش مسئولان
روابط عمومی و کارمندان این واحدها احساس شد. نخستین بار تشکیل کلاسهای کوتاهمدت
آموزش روابط عمومی در وزارت اطلاعات و جهانگردی سابق شکل گرفت و پارهای از وزارتخانهها
مثلاً: امور خارجه،آموزش آن را به کارمندان و وابستگان خود در بیشتر کشورهای خارجی
بهصورت رسمی با تشکیل دورههای کوتاهمدت شکل دادند.
در
سال 1345 مطالعاتی درباره
تشکیل دانشکده روابط عمومی صورت گرفت که منجر به تشکیل مؤسسه عالی مطبوعات و روابط
عمومی در سال 1340 شد. پس از انقلاب اسلامی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه
طباطبایی، رشته کارشناسی علوم اجتماعی با گرایش علوم ارتباطات بهجای رشته روابط
عمومی پدید آمد.
روابط
عمومی در مؤسسات آموزش عالی
امروزه در
سازمانها، شناخت، درک متقابل و ارتباطات بهمنظور دستیابی به اهداف، بهعنوان یک
اصل اساسی مدیریت پذیرفتهشده است.
این
نوع ارتباط که از آن به روابط عمومی یاد میشود یکی از مهمترین عوامل مؤثر در
سرنوشت هر سازمان و گروه محسوب میشود. در دنیای امروز روابط عمومیها بهعنوان
عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامهها و پیشبرد اهداف سازمانها تلقی میشوند.
امروزه
نقش روابط عمومی و حیطه فعالیت آن بر هیچکس پوشیده نیست.تمامی فعالان جامعه در بخشهای
مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و جویای روابط عمومیهایی هستند که آنان را در طراحی
روشهای معقول و تعیین خط مشهای مرتبط با آینده یاری دهند.
روابط
عمومی نقشهای گوناگونی را در جایگاههای متفاوت و شرایط متمایز از یکدیگر ایفا میکند،
اما دو نقش قابلتفکیک آن در ارتباطات درونسازمانی و برونسازمانی از میان سایر
نقشها، نمایانتر است.
هنر
روابط عمومی این است که بتواند امکانات و شرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد و آنان
را با امکانات درون سازمان پیوند داده و اجرای فرمانها درونسازمانی را تسهیل
نماید و در نهایتاً ارتباط سازمان را با بیرون از آن بهدرستی برقرار سازد. در این
راستا اولین قدم شناخت محیط و سازمان است و منظور از این شناخت، شناسایی و بررسی
نقاط قوت و ضعف درونی و بیرونی آن است.
عمدهترین
هدف سازمانی دانشگاهها، ارتقاء امور آموزشی و پژوهشی دانشگاهها است. دانشگاه از
سه طیف دانشگاهیان اعم از استادان، دانشجویان و کارکنان تشکیلشده است. مدیریت
دانشگاه مسئولیت هماهنگی بین این سه طیف را بر عهده دارد. مدیریت برای رسیدن به
این هدف، نیاز به ابزارها و سازوکارهای لازم دارد. یکی از این سازوکارها، بخش
روابط عمومی دانشگاه است. بدون وجود روابط عمومی کارآمد، ایجاد هماهنگی و همراهی
در دانشگاهها درجهات اهداف عالی میسر نیست. کارکرد اساسی بخش روابط عمومی، برای
پیشرفتهای علمی، فرهنگی و پژوهشی دانشگاهها اهمیت اساسی دارد.تقویت روابط عمومی،
بهمنظور تقویت روابط عاطفی بین مدیران دانشگاه از یکسو و استادان، دانشجویان و
کارکنان، از سوی دیگر ضروری به نظر میرسد.
روابط
عمومی بهعنوان مهمترین سازوکار مدیریتی دانشگاهها، نقش مهمی در هماهنگسازی، اطلاعرسانی
و فرهنگسازی دارد.توجه ویژه به روابط عمومی بهعنوان نهادی که میتواند بهصورت نظاممند،
برنامهریزیشده و سنجیده در جهت تقویت تعامل و تفاهم بین بخشهای مختلف دانشگاه
عمل کند، حائز اهمیت است.
روابط
عمومی موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
روابط
عمومی موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی همسو با اهداف دانشگاه و همگام با مأموریت
مدیریت کلان در امر توسعه دانشگاه، تمام تلاش خود را معطوف به حفظ جایگاه و شأن
دانشگاه، دفاع از آرمانها و فعالیتهای آن، روشنگری و تنویر افکار عمومی نسبت به
عملکرد دانشگاه، شناخت نیازهای مخاطبین و سعی در پاسخگو ساختن دانشگاه در قبال
جامعه و ایجاد دوستی و همدلی و درک متقابل با مخاطبان درونی و بیرونی دارد.
الف:
اهداف روابط عمومی
¨ سیاستگذاری،
برنامهریزی و کاربرد شیوههای مناسب برای انعکاس اهداف، فعالیتها، برنامهها و مواضع
موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
¨ تقویت
هر چه بیشتر روحیه تفاهم بین کارکنان و زمینهسازی برای برقراری ارتباطات مناسبتر
بین آنان و مسئولین موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
¨ گردآوری،
جمعبندی و تحلیل نظرها و دیدگاههای مخاطبین، رسانهها درزمینهٔ فعالیتهای
دانشگاه و ارائه به مسئولین موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
¨ رعایت اصول اخلاق حرفهای
بر موازین شرع مقدس اسلام در برخورد با مخاطبان
¨ برنامهریزی برای ایجاد
یک روابط عمومی الکترونیک برای هدایت و مدیریت افکار عمومی
¨ برقراری
ارتباط با واحدهای روابط عمومی سایر دستگاههای اجرایی دولتی و خصوصی بهمنظور
معرفی موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
ب: شرح
وظایف روابط عمومی:
با
توجه به اهداف مورداشاره، اهم وظایف و مسئولیتهای روابط عمومی عبارتاند از:
¨ تبلیغ و
ترفیع موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی بهعنوان یکنهاد مفید اجتماعی ومسوولیتپذیر
در امور علم و فناوری در استان اصفهان
¨ استفاده از طیف گسترده و
قابلیتهای رسانهها برای انتقال پیام موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
¨ گسترش بیشتر ارتباطات درونسازمانی
موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
¨ توسعه مستمر اطلاعات
روابط عمومی موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
¨ تهیه و تدوین برنامهوبودجه
سالانه روابط عمومی موسسه آموزش عالی راغب اصفهانی
¨ مشارکت
در برگزاری برنامههای جنبی ازجمله:جشنوارهها، اجلاسها و کارگاههای آموزشی در موسسه
آموزش عالی راغب اصفهانی
ج: فعالیتهای
روابط عمومی
با
توجه به تنوع فعالیتهای روابط عمومی، در چند بخش میتوان فعالیتهای روابط عمومی موسسه
آموزش عالی راغب اصفهانی را دستهبندی نمود.لازم به ذکر است هر بخش نیز دارای زیر بخشهای
متعدداست:
1- اطلاعرسانی و
ارتباط با رسانهها
2- تبلیغات و انتشارات
3- ارتباطات
4- روابط عمومی الکترونیک
5- تشریفات و مناسبتها
6- نظارت، برنامهریزی و
ارزیابی
7- فعالیت مستندسازی
8- فعالیت توانمندسازی
9- پژوهش و افکار سنجی
10- ویژگیهای ساختاری و
سازمانی