مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

معرفی رشته:

 لازمه موفقیت در رشته مدیریت بازرگانی، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و تعامل بیشتر است؛ چرا که بازرگانی سازمان برای موفقیت، باید اطلاعات مناسبی از محیط کسب و کار و به خصوص مشتریان داشته باشد. برای این امر نیاز به تیم‌سازی است و البته دارا بودن مهارت‌های رهبری نیز می‌توانند سبب موفقیت بیشتر شوند.

برای موفقیت بیشتر دانشجوی این رشته باید بتواند خوب تحلیل کند، کمی پیش‌بینی بلد باشد و بتواند با اطلاعاتی که از محیط اقتصادی داخلی و خارجی به دست می‌آورد بهترین پیشنهادات را ارائه کند. به عنوان مثال، تاثیر تغییرات نرخ ارز، تغییرات جمعیت، قوانین و مقرراتی که دولت و مجلس تصویب می‌کند را به خوبی درک و اثری که روی کسب و کارها دارند را بررسی کرده و قبل از سایر رقبا راهکارهای خود را ارائه کند.

     
       
 

مزایایی رشته:

در رشته مدیریت بازرگانی، دانشجویان با مهم‌ترین وظایف سازمان‌های بازرگانی آشنا خواهند شد، شناخت آن‌ها بر موضوعات مرتبط با مدیریت افزایش می‌یابد، توانایی آن‌ها برای جمع‌اوری و تحلیل داده‌های مرتبط با موضوعات رشته‌شان زیاد می‌شود و می‌توانند راه‌حل‌های مختلف هر مسئله را ارزیابی کرده و در مورد آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

 
  
بازار کار رشته: 

فارغ التحصیلان این رشته در زمان تحصیل، نباید فقط به دانشی که در دانشگاه کسب می‌کنند اکتفا کنند، بلکه باید موازی با آن در نشریات اقتصادی عضو شوند، کتاب‌های جانبی مرتبط را مطالعه کنند، مقالات را بررسی کنند و به نوعی از شرایط و محیط کسب و کار اطلاعات مناسبی داشته باشند. در ادامه نیز باید خودشان را وارد محیط کسب و کار و بازار کنند تا بتوانند مواردی که آموخته‌اند را به صورت عملی پیاده‌سازی کنند.

برای این کار، پیشنهاد می‌شود فارغ‌التحصیلان از سمت‌های پایین‌تر مثل کارشناس شروع به کار کنند و با کسب مهارت‌ها و آموزش‌های جانبی بیشتر مرحله به مرحله رشد کنند. این مهارت‌ها در کنار سایر مهارت‌هایی که در بخش اول توضیح داده شد، کمک می‌کنند تا افراد بتوانند نقطه تمایز بیشتری بین خودشان و سایر فارغ‌التحصیلان ایجاد کنند و در آینده جایگاه‌های شغلی بهتر و با درآمدهای بالاتری را کسب کنند. در ادامه، برخی از مشاغل مرتبط به رشته مدیریت بازرگانی فهرست شده‌اند:

۱.مشاور مدیریت

۲. مدیر بازاریابی

۳. مدیر صادرات

۴. مدیر تحقیقات بازار و پژوهش

۵. مدیر فروش

۶. جذب در سیستم بانکی

۷. مدیر در بخش بیمه

۸. مدیر سفارشات خارجی

۹. مدیر دیجیتال مارکتینگ

۱۰. مدیر تبلیغات

 

 

 بازار کار رشته مدیریت بازرگانی به چه صورت است؟

با توجه به اینکه کشور ما صنایع تولیدی و خدماتی زیادی دارد، همواره با یک چالش اساسی روبه‌رو بوده است، چالش عدم تواناییی صحیح در فرایندهای بازاریابی، برند‌سازی، تجارت، صادرات و افرادی که در این زمینه‌ها دانش مناسبی دارند بسیار کم هستند و این افراد کم نمی‌توانند به بهتر شدن اقتصاد همه صنایع کمک کنند. لذا آن‌هایی که با خلاقیت، تلاش و پشتکار بتوانند در سازمان‌ها تحول ایجاد کنند، می‌توانند یک جایگاه شغلی بسیار عالی و با درآمد خیلی خوب داشته باشند.

حتی اگر به رده‌های بالاتر هم نخواهید دست پیدا کنید، در سمت‌های میانی نیز می‌توانید باعث تغییرات مثبت شوید و به سودآوری سازمان خودتان کمک کنید. البته با توجه به سرعت بسیار زیاد تغییرات در دنیا و شرایطی که کشور ما به دلایل سیاسی و اقتصادی با آن روبه‌رو است، قطعاً فرصت‌ها و تهدیدهای زیادی در محیط کسب و کار وجود دارد و اگر یک فارغ‌التحصیل این رشته بتواند فرصت‌ها را به خوبی شناسائی کند، می‌تواند به موفقیت‌های بسیار خوبی برسد.

در فضایی که استارت‌آپ‌ها ‌در آن به شدت در حال رشد هستند و برخی کسب و کارهای سنتی نیز در حال نابودی هستند، اهمیت این رشته و کسب مهارت‌های جانبی آن روز به روز بیشتر جلوه پیدا می‌کندالبته قبل از ورود به این رشته بهتر است با خود صادق باشید، زیرا تنها در نظر گرفتن جاذبه‌های مالی کافی نیست و باید توانایی دائماً به‌روز بودن و مواجه به چالش‌های گوناگون را نیز داشته باشید. قطعاً اگر به توانایی‌های خودتان روز به روز اضافه کنید و طرز فکر شما در راستای رشد باشد، نگرانی از بابت بازار کار نخواهید داشت و حتی موفقیت‌های متعددی را نیز به دست خواهید آوردبرای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند.

      
 
 
 

 

تعداد و نوع واحدهای درسی

در این دوره علاوه بر درس های نظری، دانشجویان موظف هستند قابلیت و مهارت های خود را در چارچوبه تحقیق در مورد یکی از معضلات کاربردی و علمی مدیریت بازرگانی نشان دهند.

تعداد کل واحدهای درسی در دوره مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی ۳۲ واحد به شرح زیر هست:
دروس پایه ۱۰ واحد
دروس اصلی ۱۰ واحد
دروس تخصصی ۸ واحد
پایان نامه ۴ واحد

 

۱) دروس پایه
۱ نظریه های سازمان و مدیریت پیشرفته ۲ ۲    
۲ تحلیل آماری ۲ ۲    
۳ مدیریت استراتژیک پیشرفته ۲ ۲    
۴ مدیریت منابع انسانی پیشرفته ۲ ۲    
۵ اخلاق و احکام کسب و کار ۲ ۲    
جمع ۱۰  
۲) دروس اصلی
۶ کاربرد تئوری تصمیم گیری ۲      
۷ روش شناسی پژوهش های کیفی و آمیخته در مدیریت ۲      
۸ بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته ۲      
۹ مدیریت رفتار مصرف کننده ۲      
۱۰ مدیریت تبلیغات و برند ۲      
جمع ۱۰  
۲) دروس تخصصی
۱۱ مدیریت استراتژیک بازاریابی ۲ ۲    
۱۲ مدیریت ارتباطات مشتری و عملکرد بازاریابی ۲ ۲    
۱۳ بازاریابی صنعتی و خدمات ۲ ۲    
۱۴ اصول مذاکرات، مکاتبات و قراردادهای تجاری ۲ ۲    
۱۵ پایان نامه ۴   ۴  
جمع ۱۲      
۳) دروس جبرانی
۱۶ آمار کاربردی ۲      
۱۷ زبان تخصصی ۲      
جمع ۴  
جمع کل ۳۶
   
 
 
کد رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی: ۱۵۱۴۸